Bugün gerçekleştirilen Merkezi Sistem Ortak Sınavları’nın ikinci dönem ikinci oturumlarında öğrencilere Fen ve Teknoloji, T.C. İnkilap Tarihi ve Atatürkçülük, Yabancı Dil derslerinden 20’şer soru soruldu ve her sınav için öğrencilere 40’ar dakika süre verildi. Sınavlara geçerli bir mazeret sebebiyle katılamayan öğrenciler, mazeretlerini belirten resmi belge veya velisinin izni ile belirlenen tarihlerde mazeret sınavına girebilecek. Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının sonuçları Haziran ayı sonunda, yıl içinde yapılan tüm merkezi sistem ortak sınavlarının sonuçları ve yılsonu başarı puanı ile birleşerek açıklanacak. Yerleştirme puanı olarak verilecek bu puan, MSOS puanının yüzde70’ini, yılsonu başarı puanının ise yüzde 30’unu içerecek. Yerleştirme puanıyla öğrenciler istedikleri liseleri tercih edebilecekler. Yılsonu başarı puanı öğrencinin girdiği yazılılarla belirlendiğinden ve yazılılar devam ettiğinden, öğrenciler ders çalışmaya devam edecekler.
Fen sınavında müfredat dışı soru bulunmadığını ifade eden Uğur Dershaneleri Liselere Hazırlık Fen ve Teknoloji Bölüm Başkanı Aslan Ayhan, “Fen sınavında müfredat dışı soru bulunmuyor. Kazanımlara uygun bir sınav oldu. Sınavda bakanlığın daha önce açıkladığı yere kadar tüm ünitelerden soru bulunuyor. Ancak, son konulardan daha fazla soru sorulduğu görüldü. Sınavda hatalı soru ve tartışmalı soru da yer almadı. Bu yönüyle bakıldığında Kasım ayındaki sınava göre daha kolay bir sınav olduğu söylenebilir. Sınav üst gruptaki öğrenciler için ayırt edici nitelikte değil” dedi.
Soruların yapılandırıcı yaklaşıma uygun olduğunu belirten Uğur Dershaneleri Liselere Hazırlık Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Seda Kaya, “TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük testi, MEB’in Merkezi Ortak Sınavlar için belirlediği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmış. Sınavda 3, 4 ve 5. ünitelerden toplamda 16 soru yer alıyor. İlk sınavın üniteleri olan 1. ve 2. ünitelerden 2’şer soru sorulmuş. Bu sorular birinci mazeret sınavının sorularına benzer olduğunu görüyoruz. Sorular önceki yıllarda Seviye Belirleme Sınavlarında kullanılan yapılandırıcı yaklaşıma uygun bir şekilde hazırlanmış. Paragraf yorumlama ve bilgiyi kullanmaya dayanan sorular ağırlıklı olarak yer almış.
Soruların MEB kitabında yer alan paragraf ve Atatürk’ün sözleri kullanılarak hazırlandığı görülüyor. Daha önceki yılların Seviye Belirleme Sınavı’nda olduğu gibi okul kitabında yer alan açık uçlu soruların çoktan seçmeli sorulara çevrilmesi geleneği bu yıl da aynen devam etmiş. Ancak bu seneki sınavda daha önceki yıllardan farklı olarak ilk defa okul kitabında yer almayan ancak derslerde tüm öğretmenler tarafından yine de anlatıldığını düşündüğümüz Moskova Antlaşması’nın maddeleri ile ilgili bir soru bulunuyor. Sınavda B kitapçığı 9. Sorunun 2013 SBS’deki soru ile 11. sorunun 2009 SBS’deki soru ile birebir aynı olması, 15. sorunun da 2010 SBS sorusuna benzer olması öğrencilerin ortak sınavlardan önce geçmiş yıllarda çıkan soruları çözmelerinin gerekli olduğunun önemini ortaya çıkardı. Sorular genel olarak kolay düzeyde diyebiliriz. Bir ya da iki soru öğrenciler için belirleyici olabilir” diye konuştu.
Bugün gerçekleştirilen sınavda hatalı ya da çelişkili soru olmadığını söyleyen Uğur Dershaneleri Liselere Hazırlık Yabancı Dil Bölüm Başkanı Nesrin Girgin ise, “2. Dönem Merkezi Ortak Sınavı’nda İngilizce sorularında hatalı ya da çelişkili soru bulunmuyor. Müfredat dışı soru da yok. Birinci Dönem Merkezi Ortak Sınavdaki kazanımları ölçen sorular da sorulmuş. Öğrencinin okuduğunu anlama becerisi ölçüldüğünü görüyoruz. Gramer bilgisini ölçen sorular bulunuyor. Görselden cevabı bulma, diyalog, verilen cümleyi anlamına uygun olarak tamamlama, verilen kelime ve ifadenin eş anlamlısını kullanarak cevaba ulaşma şeklindeki sorular yer almış. Bu sınavda paragraf sorusu bulunmuyor” dedi.
Sınav sonrası velilere önemli tavsiyelerde bulunan Uğur Dershaneleri Liselere Hazırlık Rehberlik Koordinatörü Nazik Kösegil, “Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının sona ermesi ile birlikte, öğrencileri yeni bir süreç bekliyor. Yerleştirme puanının oluşumunda yüzde 70’lik dilimi MSOS oluştururken, geri kalan yüzde 30’luk dilimi öğrencilerin üç sene boyunca okuldan aldıkları notlar oluşturuyor. Yılsonu başarı puanını etkileyen yazılıların devam ediyor olması da öğrencilerin ders çalışmaya devam etmesini gerektiriyor. Bu süreçte yine velilere görev düşüyor. Öğrencilerin girdikleri bu sınavların sonuçları ne olursa olsun çocuklarını desteklemeli ve devam eden sınavlara karşı onları olumlu yönde motive etmeliler. Okulların kapanmasının ardından açıklanacak olan yerleştirme puanı ile birlikte tercih döneminin başlayacak olması da yeni bir heyecanı beraberinde getiriyor. Öğrenciler tercih dönemine kadar hangi okulları tercih edecekleri üzerine araştırma yapmalı; veliler de bu süreçte öğrencilere destek olmalı. Öğrencilerin ilgi, yetenek ve isteklerine göre uygun olan okul ya da okulların tespit edilmesi, tercih dönemindeki yoğunluktan veli ve öğrenciyi kurtaracaktır” şeklinde konuştu.
Sınavın beklediği tarzda olduğunu ve iyi bir sınav geçirdiğini belirten 8. sınıf öğrencisi Ayşe Deniz Demir, “Genel olarak sınavlar, sorular, müfredata uygun ve hazırlandığım tarzdaydı. Soruların tümünü doğru cevapladığımı düşünüyorum. Ancak Fen ve Teknoloji dersinden ‘Suyun Yumuşatılması’ konusu ile T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinden ‘Milli Güç Unsurları’ konusu ile ilgili olan sorular alışılagelmişin dışındaydı. Bu soruların çelişkili olduğunu düşünüyorum. İngilizce dersinin soruları hazırlık sürecindeki çalışmalarıma uygun olduğu için zorlanmadım” dedi.
BANU EZBER
Merkezi sistem ortak sınavlarının II. dönem II. oturumu gerçekleştirildi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder